Losse stoeptegel of zwervende vuilniszak? Geef het door!

Woerden werkt al een aantal jaren met een systeem om de dienstverlening te verbeteren en meldingen over de openbare ruimte nog sneller in behandeling te kunnen nemen. Inwoners kunnen met een paar handelingen een melding doen over zaken die ze opvallen in de openbare ruimte. Denk hierbij aan zwerfafval, kapotte straatverlichting, overhangend groen, een losse stoeptegel, een gat in het asfalt of overlast.

Vaak al binnen 48 uur opgelost
De melding kan vaak al binnen een minuut worden gedaan en wordt direct doorgegeven aan de aannemer of komt terecht bij de vakafdeling. Zo kan de melding binnen twee werkdagen worden opgepakt en soms zelfs ook al worden afgehandeld. Ieder melder krijgt een meldingsnummer waarop de afhandeling te volgen is en ontvangt een mail als de melding is opgelost. Een melding kan ook anoniem worden gedaan. Wanneer de melding vraagt om een meer specialistische oplossing en de 48-uur richtlijn niet gehanteerd kan worden, dan wordt de melder tussentijds op de hoogte gehouden.

Ook via de telefoon
Een melding doen kan eenvoudig via de website. Maar via kanalen zoals Whatsapp, Facebook en X kan dit ook. Voor inwoners die wat minder digitaal onderlegd zijn, kan een melding ook telefonisch worden doorgegeven via 14-0348.In een korte animatie leggen we dit uit: https://www.youtube.com/watch?v=cyqc-R16gbQ

Inwoners kunnen op de website zien of een melding al is gedaan, of worden doorverwezen naar een ander loket. Bijvoorbeeld als het gaat om een melding over water dat beheerd wordt door het waterschap. Op deze manier faciliteren we de melder als de gemeente geen eigenaar is van het meldingsgebied of object.  

Slimme informatie
Met het MOR-systeem is inzichtelijk hoeveel meldingen per dorp, wijk of straat er binnenkomen, maar ook waarover de meldingen gaan. Uit het systeem kunnen rapportages worden gehaald die ons veel slimme informatie geven waarop we kunnen sturen om de openbare ruimte steeds een beetje mooier en veiliger te maken. Zoals het herkennen van onderliggende oorzaken van storingen of schades.

Ziet u iets in de openbare ruimte wat daar niet hoort, of bent u benieuwd hoe het systeem werkt? Neem dan een kijkje op onze website.