Reactienota parkeerregulering
De gemeente geeft in de reactienota antwoord op de ontvangen reacties over de parkeerregulering.
Hieronder vindt u de 20 meestgestelde vragen en antwoorden. Wilt u de volledige reactienota inzien? Dan kunt u hiervoor contact opnemen met de Omgevingsmanager Maaike Hawinkels via parkeerbeleid@woerden.nl.
Verschillende respondenten geven aan dat er in hun wijk geen parkeerprobleem is, zolang de nieuwbouw in Snellerpoort voldoende eigen parkeergelegenheid heeft.
Reactie op parkeeroverlast
De komende 10 tot 20 jaar worden er veel woningen gebouwd in de Poort van Woerden (Nieuw-Middelland, Snellerpoort en het Stationsgebied). Voor deze ontwikkelingen geldt dat bewoners op eigen terrein in eigen parkeergarages moeten parkeren. Ook wordt ingezet verlagen van het autobezit en autogebruik, waarmee Woerden bereikbaar blijft en ruimte aan andere functies wordt gegeven. Omdat de ontwikkelgebieden grenzen aan bestaande wijken is het wel belangrijk dat we overlast in die bestaande wijken voorkomen. Ondanks dat er nu misschien geen sprake van parkeeroverlast in die wijken is, willen we dit met het invoeren van parkeerregulering in de toekomst wel voorkomen. De gemeente bekijkt in overleg met bewoners per deelgebied/sub-deelgebied of en zo ja wanneer, regulering ingevoerd kan worden. We willen vooraf heldere afspraken maken die het moment van invoering bepalen.
Deze mening komt het vaakst voor en is daarmee een duidelijk signaal van veel bewoners, bezoekers van winkels en ondernemers.
Reactie op gratis parkeren
Op de plekken waar parkeerregulering geldt worden kosten gemaakt, bijvoorbeeld voor de inzet van handhaving of het beheer en onderhoud van parkeerautomaten. Het uitgangspunt is dat de parkeerbegroting kostenneutraal moet zijn. Dit betekent dat de kosten gedekt moeten worden door onder andere parkeerinkomsten, maar dat er geen winst wordt gemaakt. In het voorstel voor de gemeenteraad neemt de gemeente de kosten en opbrengsten mee.
Dit wordt als belangrijk gezien voor OV-reizigers en het aanmoedigen van openbaar vervoer.
Reactie op P&R Zuid
Rondom het P&R terrein worden volop woningen gebouwd en bij die ontwikkelingen horen bewoners en bezoekers op eigen terrein te parkeren. Om te voorkomen dat het P&R terrein gebruikt wordt door parkeerders van de omliggende woningen is het belangrijk dat dit terrein gereguleerd wordt. Dit is onder andere zo benoemd in de parkeervisie van Middelland. Tegelijkertijd vindt de gemeente het ook belangrijk dat het P&R terrein aan de zuidzijde gebruikt kan worden door OV-reizigers. Daar is dit terrein in haar huidige vorm met name voor bedoeld. We onderzoeken of we parkeren voor OV-reizigers gratis kunnen houden. Hierbij kunnen we het systeem bij P&R noord als voorbeeld gebruiken. Hier kunnen parkeerders die met het OV verder reizen gratis parkeren. De voorwaarden waaronder dit mogelijk is staan op de website van Q-park.
Dit probleem wordt specifiek in Nieuw/Middelland als urgent ervaren en heeft grote gevolgen op het dagelijks leven van de bewoners.
Reactie op te weinig parkeerplaatsen
Bewoners van nieuwbouwcomplexen en hun bezoekers moeten, in lijn met de gebiedsvisies voor Middelland, parkeren op eigen terrein. Daarbij hanteren we in Nieuw-Middelland, maar ook in Snellerpoort en het Stationsgebied lagere parkeernormen. Dit kan vanwege de goede ligging vlakbij het NS-station, het realiseren van goede en veilige loop- en fietsroutes en de inzet van duurzame alternatieven (zoals deelmobiliteit). Deze lagere parkeernormen zijn bovendien nodig om het aantal verkeersbewegingen te verlagen en de ontwikkelgebieden en de rest van Woerden bereikbaar te houden. Parkeerregulering speelt hierbij een belangrijke rol om de gewenste gedragsverandering te realiseren. De gemeente heeft nu geen plannen om extra openbare parkeerplaatsen aan te leggen.
Dit leidt tot directe conflicten en beperkt de parkeermogelijkheden voor bewoners.
Reactie op overlast ziekenhuis
Zolang het parkeren in de omliggende straten niet gereguleerd is, parkeren sommige bezoekers van het ziekenhuis op plekken in de omliggende straten waar dat gratis is. Ook hier is parkeerregulering een belangrijk middel om de juiste parkeerder op de juiste plek te krijgen. Tegelijkertijd zijn de parkeerplaatsen in de openbare ruimte niet bedoeld voor bewoners van de nieuwe ontwikkelingen, omdat die bewoners op eigen terrein moeten parkeren. In lijn met de Structuurvisie van Middelland worden alle parkeerplaatsen in de straten gefaseerd weggehaald, daar waar nieuwe woningen worden opgeleverd. Regulering in deze straten is daarmee een tijdelijke oplossing tot het moment dat de parkeervakken in deze straten zijn verdwenen.
Bewoners van de drie deelgebieden vrezen dat toekomstige woningbouwontwikkelingen bestaande parkeerproblemen groter maken en nieuwe parkeerproblemen laten ontstaan.
Reactie op zorgen over parkeerdruk
Dit antwoord komt overeen met het antwoord op de eerste en derde stelling. Juist om de mogelijke uitwijk van parkeerders vanuit de nieuwbouwgebieden naar bestaande wijken te voorkomen, biedt parkeerregulering een oplossing. Ook in een situatie dat er meer parkeerplaatsen bij nieuwbouwcomplexen worden gerealiseerd blijft uitwijkgedrag een risico. Als je als bewoner moet betalen voor een parkeerplaats bij de woning, terwijl het ergens in de nabije omgeving gratis is, kunnen bewoners uitwijken naar de gratis parkeergelegenheid.
Veel genoemd is de constatering dat treinreizigers niet op de P&R terreinen parkeren maar parkeerplaatsen in de woonstraten bezetten, wat als een groot probleem wordt ervaren.
Reactie op overlast treinreizigers
Zonder parkeerregulering kunnen we parkeren van treinreizigers in woonwijken niet voorkomen, omdat er nu geen regels gelden waar specifieke doelgroepen wel of niet mogen staan. Met de juiste vorm van parkeerregulering kan dit probleem worden aangepakt, waardoor er meer parkeerruimte beschikbaar blijft voor de bewoners en hun bezoekers in bestaande wijken.
Dit wordt in alle drie de deelgebieden vaak genoemd als een mogelijke oplossing om de beschikbaarheid van parkeerplaatsen voor bewoners te garanderen.
Reactie op parkeervergunningen
Met de juiste vorm van parkeerregulering kan dit probleem worden aangepakt, waardoor er meer parkeerruimte beschikbaar blijft voor de bewoners. Daarbij moet vermeld worden dat parkeervergunningen op straat voor bewoners ín de nieuwbouwgebieden niet in lijn liggen met de uitgangspunten die in gebiedsvisies vastgelegd zijn. Het parkeren voor (nieuwe) bewoners van de ontwikkelgebieden moet op eigen terrein plaatsvinden en parkeerregulering moet juist voorkomen dat bewoners op straat parkeren.
Bestaande parkeergarages worden niet optimaal benut, terwijl er een tekort op straat is.
Reactie op ineffeciënt gebruik parkeergarages
Parkeerregulering helpt om de juiste parkeerder op de juiste plek te krijgen. We verwachten dat regulering de bezetting van de parkeergarages zal vergroten, omdat het gratis parkeren op straat verdwijnt en het op basis van de gebiedsvisies niet passend is om parkeervergunningen aan bewoners van de ontwikkelgebieden te geven om op straat te parkeren. Nu parkeren sommige bewoners nog (gratis) op straat, terwijl ze (betaald) in hun garage horen te staan. Daarbij is, op basis van het gebiedsspecifieke parkeerbeleid, niet voor iedere bewoner een plek in de parkeergarage aanwezig. Dit komt vanwege de goede alternatieven, zoals de nabijheid van het NS station en deelmobiliteit die wordt aangeboden.
Het delen van parkeerplaatsen buiten kantooruren wordt als een mogelijke oplossing gezien.
Reactie op parkeercapaciteit bedrijven
Het in de avond, nacht en weekenden stimuleren van de benutting van parkeercapaciteit bij bedrijven is een mogelijkheid. De gemeente is daarbij afhankelijk van de bereidheid van de bedrijven. Hier heeft de gemeente maar beperkt invloed op. Bovendien zijn dit niet altijd toekomstbestendige oplossingen omdat een bedrijf kan verhuizen.
Dit juridische argument wordt gebruikt om in de Linschoterweg gratis parkeren voor bewoners te bepleiten.
Reactie parkeerplaatsen zijn eigendom
De vorm van parkeerregulering kan verschillen per gebied. Daarbij is het mogelijk om rekening te houden met de eigendomssituatie en de doelgroep die er mag parkeren. Dit wordt in het vervolgtraject verder onderzocht. Uitgangspunt is wel dat er een (zoveel mogelijk) eenduidige vorm van parkeerregulering komt waarmee voorkomen wordt dat er een lappendeken aan regels ontstaat.
Er is een algemene behoefte aan meer parkeerplaatsen in alle drie de deelgebieden.
Reactie voldoende parkeergelegenheid
Het uitgangspunt van het gemeentelijke parkeerbeleid is dat er eerst naar regulering gekeken wordt en pas in uiterste gevallen naar uitbreiding van parkeercapaciteit. Bovendien wordt de parkeercapaciteit voor bewoners (en soms haar bezoekers) aangelegd door de ontwikkelaar, op basis van de parkeernormen uit de gemeentelijke nota parkeernormen. Met parkeerregulering wordt gestuurd op de mobiliteitstransitie, zodat de parkeersituatie aansluit bij de manier waarop de nieuwe wijken bedacht zijn. Wel bekijken we in hoeverre we aan de randen van de stad of aan de randen van de ontwikkelgebieden nog kunnen zorgen voor flexibiliteit in de openbare ruimte om indien nodig bij te kunnen sturen.
De huidige parkeernorm voor nieuwbouwwoningen wordt als te laag ervaren, gezien het gemiddelde autobezit van de huidige bewoners.
Reactie 2 parkeerplekken
De parkeernorm die voorgeschreven wordt bij nieuwe ontwikkelingen staat in de vastgestelde Nota Parkeernormen. Daarbij wordt in de ontwikkelgebieden gestuurd op de mobiliteitstransitie door middel van lagere parkeernormen, waarmee één van de doelen (het terugdingen van het autogebruik) bereikt kan worden. Bovendien is de vergelijking met het autobezit van huidige bewoners van een ander type wijk niet goed te maken. Juist bij de ontwikkeling van een nieuwe wijk kan gestuurd worden op het autobezit met lagere parkeernormen in combinatie met goede alternatieven die aanwezig zijn. Mensen maken bij een verhuizing namelijk een nieuwe keuze over hun mobiliteitsgedrag.
Parkeeroverla
Dit is een lokaal probleem dat bewoners in de avonduren treft.
Reactie overlast horecabezoekers
Er is sprake van parkeeroverlast langs de Polanerbaan, ter hoogte van de tunnelbaan, veroorzaakt door bezoekers van de daar gelegen horeca. We gaan in gesprek met de ondernemers om afspraken te maken over parkeervoorzieningen voor hun gasten in relatie tot parkeerregulering.
Dit wordt gezien als een oplossing voor de parkeerdruk.
Reactie grote parkeergarage
De noodzaak voor, en haalbaarheid van een gebouwde parkeervoorziening bij P&R Zuid hangt af van het effect van parkeerregulering. Als de regulering goed werkt en de parkeerdruk acceptabel wordt, is die voorziening nu niet nodig. Tegelijkertijd valt dit P&R terrein binnen de projectgrenzen van het Stationsgebied. Binnen die ontwikkeling wordt gekeken naar een toekomstige invulling van dit terrein.
Een intensieve handhaving kan de bestaande parkeercapaciteit efficiënter benutten.
Reactie handhaven
Foutparkeren, zoals voor inritten, op stoepen of te dicht bij kruispunten is niet toegestaan. Zolang de verkeersveiligheid en vrije doorgang gegarandeerd zijn, heeft handhaving niet de hoogste prioriteit. Als er een melding wordt gedaan van een specifieke parkeersituatie, wordt dit beoordeeld en kan daar indien nodig tegen opgetreden worden.
Dit wordt als een middel gezien om langparkeerders (forenzen, vakantiegangers) te ontmoedigen.
Reactie op betaald parkeren
Met de juiste vorm van parkeerregulering kan gezorgd worden dat de juiste parkeerder op de juiste plek staat. Daarmee kunnen gesignaleerde problemen worden aangepakt, waardoor de per gebied aanwezige parkeerruimte beschikbaar blijft voor de doelgroepen die hier gebruik van moeten kunnen maken.
Deelmobiliteit, zoals een fiets of auto, wordt als een mogelijke oplossing gezien om autobezit te verminderen.
Reactie deelvervoer
Eén van de doelen uit de parkeervisie is om autobezit en -gebruik in nieuwe ontwikkelgebieden ten zuiden van het spoor te verlagen door minder/geen parkeerplaatsen op straat aan te leggen en te investeren in duurzame alternatieven zoals deelmobiliteit. Ook in de gebiedsvisies van alle drie de ontwikkelgebieden staat dat deelmobiliteit wordt ingezet als één van de alternatieven voor de privé auto. Hier wordt in veel woningbouwplannen al rekening mee gehouden.
Een beter openbaar vervoer kan de afhankelijkheid van de auto verminderen.
Reactie OV-verbinding
De gemeente erkent dat goede kwaliteit van het openbaar vervoer zorgt voor een goed alternatief voor de auto. De gemeente heeft echter beperkte invloed op de hoeveelheid bussen die er rijden. Wel is er afstemming met de provincie Utrecht over haltes, routes en frequenties. Wij nemen wensen van belanghebbenden mee in onze gesprekken met de provincie Utrecht. De provincie kan deze wensen vervolgens afwegen en mogelijk meenemen in haar (nieuwe) vervoerplannen.
Er is behoefte aan voldoende invalidenparkeerplaatsen bij belangrijke voorzieningen.
Reactie invalidenparkeerplaatsen
Voldoende en goed gesitueerde invalidenparkeerplaatsen bij voorzieningen zoals een gezondheidscentrum is een eis. Als er te weinig aangewezen invalidenparkeerplaatsen blijken te zijn, zal de gemeente maatregelen onderzoeken of dit uitgebreid kan worden.
Verbetering van de infrastructuur rond het station wordt ook als belangrijk gezien.
Reactie kiss & ride
De gemeente vindt goede en veilige infrastructuur rondom het station belangrijk. Omdat het station in het projectgebied Stationsgebied valt, wordt binnen die gebiedsontwikkeling gekeken naar de toekomstige invulling van het Stationsgebied en haar infrastructuur. Suggesties die tijdens het project over parkeerregulering gemaakt worden, worden gedeeld met de projectgroep die met de ontwikkeling van het Stationgebied bezig is.