Veelgestelde vragen over leerlingenvervoer
Algemeen
Ik heb een vraag over het leerlingen- en zorgvervoer. Hoe kan ik contact opnemen?
Voor vragen over het vervoer is Willemsen de Koning uw eerste aanspreekpunt. U kunt hen bereiken via het ouderportaal of via onderstaande contactgegevens:
- Telefoon (regio Lekstroom en Utrecht West): 085-4894522
- E-mail (regio Utrecht West): utrechtwest@wdkgroep.nl
Onafhankelijk klachtenmeldpunt
Vanaf 6 januari 2025 is er een onafhankelijk klachtenmeldpunt om uw klachten over het vervoer te melden. U kunt dit klachtenmeldpunt bereiken via:
- Telefoon: 088-0025480
- E-mail: klachten@cmb-utrecht.nl
Mijn kind zit soms lang in de taxi. Waarom is dat zo?
Door een tekort aan chauffeurs, moet elke chauffeur meer kinderen vervoeren. Daarom kan het zijn dat uw kind langer onderweg is. Willemsen- de Koning doet er alles aan om de vervoerstijden zo kort mogelijk te maken.
Is uw kind heel vaak zo lang onderweg dat dit voor (gezondheids)problemen zorgt? Stuur dan een e-mail aan Willemsen- de Koning via klachten@cmb-utrecht.nl. Willemsen- de Koning zal haar best doen om te zorgen dat het beter gaat. Dit lukt niet altijd.
Mijn kind heeft een indicatie om alleen vervoerd te worden, om voorin te zitten, voor personenautovervoer of voor FIFO-vervoer (first in, first out). Waarom wordt hier geen rekening mee gehouden?
Door een tekort aan chauffeurs is het op dit moment helaas niet mogelijk om rekening te houden met indicaties. Er kan alleen rekening gehouden worden met een rolstoelindicatie.
Mijn kind heeft afwijkende schooltijden. Waarom wordt hier geen rekening mee gehouden?
Er wordt op dit moment alleen gereden op standaard schooltijden. Dit komt door een tekort aan chauffeurs. Wanneer er voor één kind op een afwijkende tijd gereden wordt, heeft dit teveel gevolgen voor de andere kinderen in dezelfde route. Als de gehele route op een andere tijd gereden moet worden, kan dit vaak wel.
Bij lesuitval of aangepaste lestijden kan uw kind alleen met de geplande rit mee als de school opvang verzorgt. Kan de school geen opvang regelen, dan bent u zelf verantwoordelijk voor het brengen en/of ophalen van uw kind. Vergeet in dat geval niet om het vervoer af te melden.
Waarom kan mijn kind niet naar de BSO/opvang worden gebracht?
Door een tekort aan chauffeurs is het op dit moment niet altijd mogelijk om vervoer naar de BSO te regelen. Zo blijven de routes in een vaste volgorde rijden en heeft dit geen gevolgen voor de routetijden van de andere kinderen in de route.
Als er wel vervoer naar de BSO mogelijk is, hoort u dan van Willemsen de Koning.
Mijn kind had altijd een vaste chauffeur. Nu komt er steeds een andere chauffeur mijn kind ophalen, waarom is dat?
Willemsen- de Koning is constant bezig om de routes zoveel mogelijk te verbeteren. Hierdoor kan het zijn dat een chauffeur toch ineens op een andere route wordt gezet. Dit gebeurt omdat dit voor de planning beter is en er op die manier meer kinderen op tijd op school kunnen komen. Als alle routes goed lopen is het de bedoeling dat er zo veel mogelijk vaste chauffeurs per route komen.
De route van mijn kind is gewijzigd. Waarom is dat zo?
Willemsen- de Koning is constant bezig om de routes zoveel mogelijk te verbeteren. Hierdoor kan het zijn dat uw kind toch op een andere route wordt gezet. Dit gebeurt omdat dit voor de planning beter is en er op die manier meer kinderen op tijd op school kunnen komen.
Hoe snel worden wijzigingen in het vervoer aangepast?
Willemsen- de Koning informeert de gemeente en ouders als wijzigingen verwerkt zijn. Wijzigingen worden zo snel mogelijk verwerkt, maar van tevoren kan Willemsen- de Koning niet precies aangegeven vanaf wanneer dat is. In de lijst hieronder kunt u zien hoelang het ongeveer duurt. Dit verschilt per gebeurtenis. De tijden zijn richttijden. Dit betekent dat de termijnen niet altijd worden gehaald.
Richtlijnen verwerkingstijden wijzigingen vervoer vanaf 1 januari 2025:
- Nieuwe leerling: minimaal 5 werkdagen
- Wijziging in het rooster: 5 werkdagen
- Lesdag minder: Direct
- Einde vervoer: Direct
- Verhuizing andere gemeente: 2 weken
- Ziek melden: Via portaal Willemsen- de Koning
- Hersteld melden: Via portaal Willemsen- de Koning
Kan ik zelf iets doen om te helpen?
Het is niet makkelijk om zelf het vervoer van uw kind te organiseren. Soms kan het simpelweg niet. Maar we gaan graag met u in gesprek over andere mogelijkheden. Misschien heeft u zelf ook ideeën.
- U kunt uw kind bijvoorbeeld zelf naar school brengen met de auto. Hier krijgt u een kilometervergoeding voor: € 0,23 per km per schooldag.
- Uw kind kan misschien met het openbaar vervoer (met of zonder begeleiding) naar school. Hiervoor krijgt u een OV-vergoeding.
- Of uw kind kan met de fiets naar school. Hiervoor krijgt u een fietsvergoeding: € 0,11 per km.
U kunt ons daarnaast helpen door rekening te houden met de volgende punten:
- Ritten tijdig annuleren.
Is uw kind ziek of is vervoer om een andere reden niet nodig? Meld de rit dan zo vroeg mogelijk af via het ouderportaal of telefonisch bij de vervoerder (085-4894522). - Blijvende wijzigingen tijdig doorgeven.
Blijvende wijzigingen moet u via de gemeente aanvragen. Voorbeelden van blijvende wijzigingen zijn een nieuw adres of een extra vervoersdag. Het uitvoeren van deze veranderingen duurt enige tijd. Houd u hier rekening mee. U kunt geen veranderingen aan de chauffeur doorgeven. Deze veranderingen nemen we niet mee. - Wijzigingen die eenmalig of soms voorkomen kunt u niet doorgeven.
Wijzigingen die eenmalig of soms voorkomen kunnen we niet regelen. Dit komt omdat de chauffeurscapaciteit hiervoor te klein is. In deze gevallen vragen wij u om zelf vervoer te regelen en de rit op tijd af te melden in het ouderportaal.
Maakt uw kind gebruik van leerlingenvervoer en wilt u zelf iets doen om te helpen? Neem dan contact op met de gemeente om de mogelijkheden te bespreken door een e-mail te sturen naar leerlingenvervoer@woerden.nl.
Maakt uw kind gebruik van vervoer naar dagbesteding en wilt u zelf iets doen om te helpen? Neem dan contact op met uw casemanager van WoerdenWijzer om de mogelijkheden te bespreken.
Waarom doet Van Driel het vervoer niet meer?
De gemeente moet elke paar jaar opnieuw afspraken maken met vervoerders over het leerlingenvervoer. Dit heet een aanbesteding. Vervoerders kunnen dan aangeven of ze het vervoer willen doen. Er wordt dan uit alle bedrijven die zich aanbieden 1 bedrijf gekozen dat voor een paar jaar het vervoer mag doen. Van Driel heeft zich deze keer niet aangeboden.
Touringbus
Waarom wordt mijn kind met een touringbus vervoerd?
Op dit moment is er een tekort aan chauffeurs. Er is een grote groep leerlingen die naar Stip in Utrecht naar school gaan. Om toch alle kinderen te kunnen vervoeren, is besloten om voor deze route naar Stip een touringbus in te zetten. Zo is er voor deze route maar 1 chauffeur nodig. Hierdoor is er voor alle kinderen vervoer.
Hoe lang wordt mijn kind nog met de touringbus vervoerd?
De touringbus blijft in ieder geval tot het eind van het schooljaar rijden.
Komt er nog een evaluatiemoment over de inzet van de touringcar?
Ja, er komt een derde bijeenkomst over het vervoer met de touringbus. Als uw kind met de touringbus gaat, ontvangt u hiervoor in februari een uitnodiging.