Privacyverklaring toezicht Wmo2015 en Jeugdwet

De gemeente verwerkt zorgvuldig en verantwoord persoonsgegevens bij het uitvoeren van de wettelijke taak van toezicht op de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (hierna: Wmo2015) en de Jeugdwet. In deze privacyverklaring leest u wat dit voor u en uw gegevens betekent.

Voor de algemene privacyverklaring van de gemeente, zie: Privacyverklaring.

Waarom verzamelt de gemeente deze gegevens?

De gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van zorg volgens de Wmo2015 en de Jeugdwet. Ook controleert zij of de geleverde zorg van goede kwaliteit is en rechtmatig is gegeven. Hiervoor heeft de gemeente toezichthouders die uw persoonsgegevens verwerken. Toezichthouders kunnen ook bij iedere persoon of organisatie informatie opvragen (dat heet vorderen) die zij nodig vinden in een onderzoek. Voor het toezicht worden niet meer persoonsgegevens verwerkt dan noodzakelijk is en alleen als dit van de wet mag. Dit staat in de Algemene wet Bestuursrecht (hierna: Awb), de Wmo2015 en de Jeugdwet.

Om de gegevens te mogen verwerken houdt de gemeente zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG).

Welke persoonsgegevens verwerkt de gemeente?

Voor het toezicht kunnen de volgende categorieën persoonsgegevens worden verwerkt van personen die zorg ontvangen of zorg aanbieden:

  • Naam
  • Adres
  • Woonplaats
  • Geslacht
  • Contactgegevens
  • Financiële gegevens, zoals een bankrekeningnummer
  • Kamer van Koophandel gegevens
  • Gegevens over (familie)relaties
  • Gegevens over vergunningen, diploma’s, certificering en opleiding
  • Burgerservicenummer (bsn)
  • Gegevens zoals vermeld op een legitimatie- of identiteitsbewijs
  • Gegevens over gezondheid over afgenomen of verleende zorg

Organisaties of personen (derden) die informatie kunnen verstrekken aan de toezichthouders:

  • Intern binnen de gemeente Woerden
  • Andere gemeenten
  • De Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • Het Informatie Knooppunt Zorg (IKZ)
  • Personen of een organisatie die een signaal naar de toezichthouders hebben gestuurd

Als persoonsgegevens over u worden verwerkt die door een andere persoon of organisatie aan de toezichthouder zijn gegeven wordt u daarover geïnformeerd. Dit gebeurt niet wanneer een onderzoek hierdoor onmogelijk dreigt te worden. Hierbij worden de regels van de AVG gevolgd.

Hoe lang bewaart de gemeente Woerden de persoonsgegevens?

  • Persoonsgegevens verwerkt voor toezicht op de Wmo2015: 15 jaar
  • Persoonsgegevens verwerkt voor toezicht op de Jeugdwet: 20 jaar
  • Ontvangen signalen:
    • Lage prioriteit: 1 jaar
    • Middelmatige tot lage prioriteit: 6 jaar
    • Middelmatige tot hoge prioriteit: 8 jaar
    • Hoge prioriteit: 10 jaar

Met wie deelt de gemeente uw gegevens?

Het is soms nodig dat gegevens worden gedeeld met anderen. Dit kan een partij zijn die voor de gemeente Woerden of een andere gemeente persoonsgegevens verwerkt, zoals klantmanagers van de Wmo2015 of de Jeugdwet, klantmanagers van de dienst Sociale Zaken (dSZW), maar bijvoorbeeld ook de Sociale Verzekeringsbank (SVB) of het Informatie Knooppunt Zorg (IKZ). Uw persoonsgegevens worden niet buiten de Europese Economische Ruimte (EER) verwerkt.

Wat zijn uw rechten?

Als uw gegevens worden verwerkt heeft u volgens de AVG een aantal rechten. Als u aangeeft hier gebruik van te willen maken, moet de gemeente dat toestaan, of aangeven waarom dit niet kan. Denk bijvoorbeeld aan het recht om te bekijken welke gegevens van u worden verwerkt. Op de algemene pagina Privacyverklaring wordt uitgelegd welke rechten u heeft en hoe u hier gebruik van kunt maken. 

Wat doet de gemeente om uw gegevens te beschermen?

De gemeente probeert te voorkomen dat iemand die daar geen recht op heeft:

  • toegang tot uw gegevens krijgt.
  • uw gegevens kan veranderen.
  • uw gegevens openbaar kan maken.

Dit doet de gemeente door bijvoorbeeld:  

  • persoonsgegevens versleuteld te (laten) versturen.
  • gebruik te maken van beveiligde computersystemen.
  • de toegang tot computersystemen te controleren.
  • de toegang tot computersystemen alleen te geven aan personen die dit mogen en of een geheimhoudingsplicht hebben.
  • documenten en e-mails te classificeren (aangeven hoe streng ze beschermd moeten worden) en te beveiligen.

Deze maatregelen vallen onder de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) waaraan de gemeente moet voldoen.